גישור – הדרך הנכונה ליצירת ערוץ תקשורת בין הצדדים, מתוך מחשבה על היום שאחרי הגירושין

עו"ד מתת פלסנר, המתמחה בדיני משפחה, גירושין וגישור, אינה תומכת בחוק החדש ליישוב סכסוכים (חוק הסדר התדיינויות). לדבריה, "החוק ניסה להנמיך את להבות הסכסוך ולהפחית את עלויות שכר הטרחה של עורכי הדין. אולם, בפועל, נוכח עיכוב ההליכים, נוצרים לא פעם חוסר ודאות וכאוס, המחריפים דווקא את הסכסוך, כך שמצב הדברים בין הצדדים הולך ומדרדר. נוסף שלב מיותר, המאריך את ההליך המשפטי ומייקרו שלא לצורך"
עו"ד מתת פלסנר הינה עורכת דין, מגשרת ובעלת משרד בוטיק המתמחה בדיני משפחה וגישור. במשרד צוות מנצח של חמש עורכות דין נמרצות ומקצועיות, המובילות ביד רמה מערכות משפטיות רבות ומורכבות ואף מנהלות דרך קבע תיקי פרו בונו מלאים כחלק משירותי המשרד למען הקהילה.
עורכת הדין פלסנר, בת 45, ילידת ארה"ב, עובדת במשרה מלאה והינה אמא מסורה לשתי בנותיה. היא גרושה פעמיים, מיואב ברוק, אלוף ישראל בשחייה לשעבר ומח"כ לשעבר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה. במשך מספר שנות מגוריה בבוסטון נמנתה עם צוות עוזרי ההוראה בקורס פסיכולוגיה חיובית של ד"ר טל בן שחר באוניברסיטת הרווארד. בנוסף, ניהלה פרויקטים בארגון הסברה פרו ישראלי וכן ניהלה בבוסטון מקלט לנשים מוכות וילדיהן. עם שובה לישראל, הקימה את משרדה ונחשבת כיום לאחת מעורכות הדין המובילות בתחום דיני המשפחה בישראל.

עו"ד פלסנר, האם תוכלי לספר על תחום דיני המשפחה והגירושין במסגרת עבודתך השוטפת?

"תחום דיני המשפחה והגירושין הינו אחד התחומים המורכבים והמאתגרים שיש בשל הרגישות הרבה הנלווית אליו והעיסוק הקבוע בענייני הילדים. אנחנו מייצגות במשרד גברים ונשים כאחד. אנו מאמינות ומקדמות הסדרים של משמורת משותפת. אני תומכת בהרחבה של זמני השהייה של אבות עם ילדיהם במרבית המקרים. כל מקרה לגופו והכל תלוי נסיבות, רצון ומסוגלות הצדדים. כמובן שבגיל הרך, תינוקות ישהו זמן רב יותר אצל אימם, אך, בשלב מאוחר יותר, אני תומכת בכך שילדים יגדלו ויתחנכו בבית אימם ובבית אביהם גם יחד.
במסגרת עבודתנו אנחנו מנהלות תיקי רכוש של מיליונים, בהם אנו נדרשות לסיוע של מומחים מתחומים שונים, חוקרים פרטיים, אקטוארים ועוד. אנחנו פוגשות לא פעם נשים שחיו ברמת חיים מאוד גבוהה במשך שנים, אך בפועל לא היתה להן כל גישה לכספים ו/או לרכוש. הן למעשה מקבלות 'תקציב', שיכול להיות מאוד גבוה, אולם ביום אחד – ברגע של משבר – הן מוצאות עצמן ללא כל מקור כספי. מדובר במצב מאוד לא פשוט עבור מי שהתרגלה לחיות ברמת חיים גבוהה, לנהוג ברכב יוקרה ולנהל חיי ראווה. הניסיון המקצועי המצטבר, של כמעט שני עשורים, מאפשר לנו לפעול גם בתיקים לא פשוטים אלה במיומנות רבה להשגת המקסימום עבור אותה לקוחה, תוך קבלת צווים וסעדים במסגרת התביעות המתנהלות. לעתים ננהל את המערכה המשפטית במספר ערכאות, כשבכל ערכאה יידונו נושאים שונים. נתווה טקטיקה ואסטרטגיה, שישתנו מעת לעת תוך כדי התקדמות ההליך.

במסגרת עבודתנו אנו מייצגות לקוחות אמידים, בעלי חברות וממון רב בארץ ובחו"ל ואנו נדרשות לשת"פ עם מומחים בתחום הפיננסי והחשבונאי, ואף עם עורכי דין מומחים בתחום המסחרי. אותם לקוחות חותמים לעיתים על הסכמי ממון, וזהו תחום נוסף, רווי מחלוקות בעולם דיני המשפחה. קורה לא פעם שאישה תחתום על הסכם ממון מבלי שאכן הבינה מה משמעות חתימתה. הסכם ממון יכול לבסס הפרדה רכושית מוחלטת, כך שבפרידת הצדדים כל צד יישאר עם הנכסים שהביא עימו לקשר ולכל היותר – מחצית ממה שנצבר יחד במשך הקשר.
במקרים של נישואין קצרים, בהם לא צברו הצדדים רכוש משותף, יתכן מצב בו הנכס היחיד לו תהא זכאית האישה הוא כתובתה. הכתובה הינה חוזה מחייב לכל דבר ועניין, ובתי הדין הרבניים יכולים לפסוק במקרים אלו את הכתובה במלואה. במקרה של בגידה, תפסיד האישה את מזונותיה ואת כתובתה.
אני נשאלת לא אחת לעמדתי בעניין הגשת תלונות במשטרה במסגרת ניהול הליכי גירושין. הגישה במשרדנו היא להמעיט ככל הניתן בפנייה בבקשה לצווי הגנה בבית המשפט ולהגשת תלונות במשטרה. הדבר מלבה את היצרים לחינם כאשר אין צורך אמיתי בכך. כמובן שכאשר מצב הדברים הופך בלתי נסבל, נפעל בהתאם לנדרש ונדאג לספק הגנה ראויה במקרה של אלימות אמיתית. יחד עם זאת, אנחנו נגד הגשת תלונות שווא במשטרה ומגנות את התופעה החמורה מכל וכל, בין אם המדובר בגבר או באשה. אני סבורה שיש להעמיד לדין את מי שבוחר להתלונן לשווא וגורם להסלמה מיותרת".

כמי שעוסקת גם בגישור במשך שנים רבות, מדוע לדעתך זו דרך המלך ליישוב סכסוכים?

"התחלתי לעסוק בגישור בשנת 2005 ואני מאמינה בדרך של הידברות ושיח מכבד על מנת לפתור מחלוקות וסכסוכים. זו הדרך הנכונה לסיים סכסוכים ובאמצעותה יכול להיווצר ערוץ תקשורת בין הצדדים מתוך מחשבה גם על היום שאחרי. במשך השנים הובלתי אינספור גישורים שהסתיימו בהצלחה והעברתי קורסי גישור משפחה באוניברסיטת בר אילן וב'גבים' – שם למדתי גישור. לימים הקמתי את 'הרמוניה – הבית לגישור', מתוך אמונה מלאה בהליך הגישור כהליך היעיל ביותר במקרה של פרידה. המדובר בהליך שקול ואחראי, המניב את התוצאות הטובות ביותר בטווח הקצר והארוך גם יחד. בנוסף, שימשתי כמנטורית למגשרי משפחה לאורך השנים, ואני רואה בעיסוקי בעולם הגישור שליחות אמיתית. כמו כן, כמי ששימשה כעוזרת הוראה בקורס פסיכולוגיה חיובית ולומדת כיום טרילותרפיה (ניסים אמון) ומיינדפולנס, אני מביאה הן לחדר הגישור והן בייצוג לקוחות המשרד, מגוון רחב של כלים לתקשורת וחשיבה חיובית וקשובה בין הצדדים".

כיצד את רואה את החוק החדש ליישוב סכסוכים? האם הוא הביא לשיפור המיוחל?

"ביולי 2016 נכנס לתוקף החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, אשר נחקק ביוזמת ח"כ מירב מיכאלי מתוך מחשבה להפחית את סכסוכי הגירושין ולמנוע או לצמצם את מרוץ הסמכויות הקיים. עפ"י החוק החדש, בטרם הגשת תביעות ע"י מי מהצדדים, תוגש בקשה ליישוב סכסוך והצדדים יתייצבו משך תקופת עיכוב ההליכים (45 יום) ל-4 פגישות מהו"ת ביחידת הסיוע. מטרת החוק היתה מבורכת – הנמכת הלהבות, ניסיון לצמצם המחלוקות, הפחתת עלויות שכ"ט עורכי הדין ועוד.
בפועל מצב הדברים שונה לחלוטין. מרוץ הסמכויות התעצם, ועדיין יש משמעות למי מקדים ומגיש ראשון את הבקשה ליישוב סכסוך בערכאה הנוחה לו. בהמשך, ניתן להגיש את התביעות גם לערכאה אחרת. משמע, חוסר הוודאות התעצם. עיכוב ההליכים הוסיף פרק זמן בו הצדדים יכולים להגיש בקשות שונות ולקבל החלטות, ולעתים אנו רואים שתקופה זו מייצרת דרמה נוספת מיותרת. הסכסוך בין הצדדים מחריף והאש גוברת. אודה ואומר, כי הייתי אחת מהתומכות בחוק בשל מהותו – הפחתת סכסוכים ופתרון מחלוקות בדרכי שלום – אולם מצב הדברים שנוצר גורם לסחבת מיותרת וסרבול במקום בו הרגישות גבוהה ממילא והילדים נמצאים בתווך".

כמי שחרתה על דגלה את ערכי ההתנדבות והעזרה לזולת, כיצד בא הדבר לידי ביטוי בעבודת משרדך?

"צוות המשרד נרתם כולו לניהול תיקי פרו בונו, בהם מושקעים זמן רב ומשאבים ניכרים. אני מאמינה במתן עזרה לנזקקים ושמחה שצוות המשרד רואה בכך דבר בעל חשיבות ראשונה במעלה. נסענו בעבר במשך תקופה ארוכה לטבריה וגם לאשקלון על מנת לייצג לקוחות שנזקקו לעזרתנו וידן לא היתה משגת. בעזרה במצבים הללו טמון סיפוק אדיר. בנוסף, לאחרונה, ביום המעשים הטובים, החלטנו להנהיג במשרדנו אחת לחודש יום של פגישות יעוץ ללא תשלום למי שזקוק לכך. אני מאמינה בעזרה לזולת, וזהו חלק מהיומיום שלי ושל צוות המשרד, המורכב כולו מנשים מקצועיות, מעוררות השראה ובעלות לב ענק. כשאתה נותן אתה למעשה מקבל, וזהו הסיפוק הגדול ביותר בעבודה שלנו".

לחצו כאן לצפייה בכתבה בגיליון האלקטרוני של עיתון הארץ

השארת תגובה